Запобігання та протидія булінгу

ПОЛОЖЕННЯ

про булінг (цькування), порядок розгляду випадків

булінгу (цькування)

 у Козівському ліцеї ім.В.Герети Козівської селищної ради

Загальні положення

Дане Положення регулює питання порядку розгляду випадків булінгу (цькування) у Козівському ліцеї ім.В.Герети Козівської селищної ради і розроблене     на підставі Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»,    «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» (№2657-1111), Статуту ліцею, Правил внутрішнього трудового розпорядку. інших нормативно-правових та інструктивних документів.

1.1.Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього  процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого

1.2.Типовими ознаками булінгу (цькування) є:      

– систематичність (повторюваність) діяння;

– наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

– дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

2. Повноваження директора ліцею та уповноважених ним осіб щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню):

2.1. Директор:

– здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

– розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

– сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу;

– з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формулювання та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в школі;

– розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та відповідних заходів реагування;

– забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого- педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

– повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) у школі.

2.2. Заступник директора з виховної роботи:

– забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого- педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування), веде облік випадків та оформлення документації, згідно цього Положення;

– реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід, консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;

– прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на веб-сайті розміщення в інформаційних куточках для батьків здобувачів освіти інформацію та нормативно-правові акти з питань щодо протидії  булінгу,

план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

– порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

– порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

2.3. Практичний психолог :

–  забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування), веде облік випадків та оформлення документації, згідно цього Положення;

– реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід – консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії.

2.4. Педагогічні та інші працівники ліцею:

–  забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь – яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;

– повідомляють директора про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;

– сприяють директору у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

– виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) у школі.

3. Діяльність Комісії з розгляду  випадків булінгу (цькування):

3.1.Комісія з розгляду- випадків булінгу (цькування) Козівського ліцею ім.В.Герети Козівської селищної ради (далі – Комісія) утворюється наказом директора та скликається для прийняття рішення за результатами розслідування про факти булінгу (цькування).

3.2.У своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні правопорушення. Законом України «Про освіту». Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами з питань щодо протидії булінгу (цькуванню).

3.3.До складу  Комісії можуть входити: директор, заступники директора, педагогічні працівники, практичний психолог, батьки постраждалого та булера та інші заінтересовані особи. Ліцей  має право залучати зовнішніх експертів та юристів до розгляду справи на умовах закону України «Про захист персональних даних».

3.4.Комісія діє відповідно до Порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в ліцеї, Порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

3.5. Засідання Комісії скликається директором для розгляду та неупередженого з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) відповідно до заяв, що надійшли з цього приводу.

3.6.У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), через об’єктивні причини (діагноз здобувача освіти), зумовлені психологічним станом зокрема, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор має повідомити постраждалого.

3.7.Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії. Потерпілий чи його(її) представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України(ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

4. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування). (Додаток 2)

4.1.Учасники освітнього процесу подають заяву директору школи про випадок булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

4.2.Директор розглядає заяву в день її подання та видає рішення про проведення розслідування;

4.3.Проводиться повне та неупереджене розслідування щодо випадків булінгу (цькування) з залученням осіб, від яких отримано інформацію;

4.4. Директор для прийняття рішення за результатами розслідування наказом створює комісію з розгляду випадку булінгу (цькування) та скликає засідання для прийняття рішення за результатами розслідування та виконання відповідних заходів реагування;

4.5.Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії;

4.6.Потерпілий чи його (її) представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей.

5. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в школі та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування): (Додаток 1)

5.1.У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків Комісії, директором повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та служби у справах дітей про випадки булінгу (цькування);

5.2.Виконується рішення та рекомендації Комісії;

5.3.Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу;

5.4.Директор або уповноважені ним особи відповідно до чинного законодавства та в межах повноважень здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування).

6.Права та обов’язки учасників освітнього процесу:

6.1.Здобувачі освіти мають право на:

– якісні освітні послуги;

– індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;

– інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення;

– свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;

– особисту або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та управлінні школи;

– безпечні та нешкідливі умови навчання і праці;

– повагу людської гідності;

– захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь- яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувачам освіти;

– отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).

6.2. Здобувачі освіти зобов’язані:

– поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

– відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;

– дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку школи;

– повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

6.3. Працівники, які залучаються до освітнього процесу:

Мають право на:

– захист професійної честі і гідності;

– захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь – якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.

6.4.Зобов’язані:

– дотримуватися педагогічної етики;

– поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;

– настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;

– формувати у здобувачів освіти усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України;

– виховувати у здобувачів освіти повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України та навколишнього природного середовища;

– формувати у здобувачів освіти прагнення до взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;

– захищати здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувачів освіти, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам;

– додержуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, виконувати свої посадові обов’язки;

– повідомляти директора про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

6.5 .Батьки здобувачів освіти:

 мають право:

           – отримувати інформацію про діяльність школи, у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

           – про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти в ліцеї та її освітньої діяльності;

– подавати директору ліцею заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

– вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

 Зобов’язані:

– Виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;

– поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;

– дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;

– формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;

– настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;

– сприяти директору ліцею у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

– виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) та інше, що сприятиме покращенню виправлення ситуації, що призвела до булінгу.

7. Прикінцеві положення

7.1.Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування)  у Козівському ліцеї ім. В. Герети (далі – Положення) затверджується наказом директора і є обов’язковими до виконання усіма учасниками освітнього процесу.  

 7.2. Учасники освітнього процесу мають знати Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) у Козівському ліцеї ім. В. Герети.                                                                                                   

 7.3.Незнання або нерозуміння норм цього Положення не є виправданням невиконання обов’язків учасниками освітнього процесу. Заклад забезпечує публічний доступ  до тексту Положення через власний офіційний веб-сайт.

7.4.Зміни та доповнення до Положення вносяться наказом директора.

Додаток 4

Директору     Козівського ліцею ім.В.Герети

Козівської селищної ради

Куцілю Ф.З.

__________________________________

(прізвище, ім’я, по батькові заявника)

__________________________________

(адреса проживання)

__________________________________

(контактний телефон)

ЗАЯВА

Зміст заяви викладається довільно.

У заяві повідомляється про випадки булінгу (цькування), а саме обставини, місце, час та яким чином здійснювався булінг (цькування).

Вказується відомості про потерпілого (жертви булінгу), кривдника (булера), спостерігачів (за наявності).

__________                                                                     __________

(дата)                                                                                (підпис)                                             

Додаток №3

до наказу по ліцею №104

від 30 серпня 2024 р.

Директор ліцею:                   Ф.З.Куціль

ПЛАН ЗАХОДІВ

Козівського ліцею ім. В. Герети Козівської селищної ради,

спрямованих на запобігання і протидію булінгу (цькуванню)        

  у 2024-2025 навчальному році

Нормативно-правове і інформаційне забезпечення попередження булінгу (цькування)

№п/пНазва заходівТермін виконанняВідповідальний
1.Підготовка наказу «Про механізми протидії булінгу (цькуванню) в ліцеї»29.08.-02.09.2024р.Антоляк Г.М., ЗДВР
2.Підготовка наказу «Про створення безпечного освітнього середовища в гімназії» («Про деякі питання організації виховної роботи щодо безпеки і добробут дитини у 2024-2025 навчальному році»)04.09.-10.09.2024р.Антоляк Г.М., ЗДВР
3.Інструктивні наради з працівниками ліцею з питань профілактики булінгу (цькування): педагогічні працівники;технічний персоналвересеньКуціль Ф.З., директор ліцею Антоляк Г.М., ЗДВР
4.Обговорення та прийняття правил поведінки в класах.вересеньКласні керівники
5.Оновлення інформації  про профілактику булінгу (цькування) на сайті ліцею.вересеньЗдеб В.Я., вчитель інформатики, Антоляк Г.М., ЗДВР
6.Поновлення  методичних матеріалів для педагогів щодо профілактики булінгу (цькування) в освітньому середовищі.Протягом рокуАнтоляк Г.М., ЗДВР, Пуківська Г.С., практичний психолог
7.Поновлення  тематичного стенда для батьків, учнів та вчителів.жовтеньШупарська О.М., педагог-організатор, Пуківська Г.С., практичний психолог
8.Виготовлення тематичних буклетів.жовтеньШупарська О.М., педагог-організатор, старшинська рада
9.Виступ на загальноліцейних батьківських зборах з профілактики булінгу (цькування).І семестрКуціль Ф.З., директор, Антоляк Г.М., ЗДВР, Пуківська Г.С., практичний психолог

Робота з вчителями та іншими працівниками ліцею

№п/пНазва заходівТермін виконанняВідповідальний
1.Інструктивні наради з працівниками ліцею з питань профілактики булінгу (цькування): педагогічні працівники;технічний персоналПротягом рокуКуціль Ф.З., директор ліцею, Антоляк Г.М., ЗДВР
2.Опрацювання методичних рекомендацій щодо забезпечення умов для створення безпечного освітнього середовищасерпеньКуціль Ф.З., директор ліцею, Антоляк Г.М., ЗДВР
3.Оновлення списків учнів «групи ризику», складання плану корекційної роботи (за запитом)Протягом навчального рокуПуківська Г.С., практичний психолог
4.Методоб’єднання класних керівників «Протидія булінгу в учнівському колективі»28.10-29.10.2024р.Антоляк Г.М., ЗДВР, Пуківська Г.С., практичний психолог
5.Консультування класних керівників з психологом з проблемних ситуаційПротягом навчального рокуПуківська Г.С., практичний психолог
6.      Засідання педагогічної ради: Безпечне освітнє середовище та ментальне здоров’я учасників освітнього процесу як пріоритети освіти майбутнього. з 02.01.25 по 04.01.25Антоляк Г.М., ЗДВР
7.Організація регулярної перевірки приміщень, території ліцею з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування) та організацію належних заходів безпеки.Протягом рокуДирекція, вчителі (чергові), технічні працівники

Робота з здобувачами освіти

№п/пНазва заходівТермін виконанняВідповідальний
1.Діагностика за програмою «Універсал» методика «Соціум» (5, 10 класи)  вересень-жовтень 2024р.  Пуківська Г.С., практичний психолог
2.Анкетування Що я знаю про булінг? Безпечність перебування в ліцеї.з 07.10.24 до 11.10.24Класні керівники
3.Години спілкування  «Насильство: поняття, види, прояви, допомога».  з 14.10.24 до 18.10.24Класні керівники
4.Бесіда з учнями «Домашнє насильство».15.11.24Класні керівники
5.Обговорення питання «Протидія булінгу в дитячому середовищі»з 11.11.24 до 15.11.24Голова учнівського самоврядування, Шупарська О.М., педагог-організатор.
6.Бесіда-тренінг  з членами учнівського самоврядування «Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію»18.11.2024р.Шупарська О.М., педагог-організатор, Пуківська Г.С., практичний психолог
7.Виставки малюнків Світ без насильства. 5-8 класи  з 18.11.24 до 22.11.24Шупарська О.М., педагог організатор, Класні керівники, Шептак І.Я.
8.Тренінгові заняття  «Профілактика булінгу в учнівському середовищі»Протягом рокуПуківська Г.С., практичний психолог
9.Консультаційні години з учасниками освітнього процесу з питань протидії булінгуПротягом рокуПуківська Г.С., практичний психолог  
10. Година спілкування «Насильство в школі та позашкільних закладах»   з 02.12.24 по 06.12.24.Класні керівники
11.Діагностика за програмою «Універсал» методика «Соціум» (6-9 класи)грудень 2024 р.Пуківська Г.С., практичний психолог
12.Бесіда з учнями «Що таке мобінг? Чим відрізняється від булінгу?» 24.01.25Класні керівники
13.Вивчення показників і форм агресії, типів поведінки в конфліктних ситуаціях (за запитом)Протягом рокуПуківська Г.С., практичний психолог
14. Тренінг з членами учнівського самоврядування на тему толерантної міжособистісної взаємодії.з 17.02.25 до 21.02.25Шупарська О.М., педагог організатор, Пуківська Г. С., практичний психолог
15.Години спілкування «Насильство в інтернет-просторі». 14.03.25Класні керівники
16.Зустріч з фахівцями Організувати зустріч з представниками ювенальної превенції.з 14.04.25 до 18.04.25Педагог організатор, Адміністрація
17.Тренінг «Зупинимо булінг разом» з членами учнівського самоврядування24.04.2025Шупарська О.М., педагог організатор, Пуківська Г.С., практичний психолог
18.Бесіда – тренінг: «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» (7-і класи)березень-квітень 2025р.Пуківська Г.С., практичний психолог
19.Години спілкування з психологом: «Творення власного серця доброти» (5-ті класи) «Агресія і хейт у соцмережах: як реагувати» (8-і класи) «Маніпуляція як різновид впливу» (9-ті класи) «Булінг: міфи та реальність» (10-11-ті класи)  жовтень   березень   лютий   квітень    Пуківська Г.С., практичний психолог
20.Рекомендації для дітей груп ризику згідно результатів діагностикиПротягом рокуПуківська Г.С., практичний психолог
21.Урок відвертого спілкування «Бути толерантним – як це?» (6-ті класи) листопадКарпова О.М., практичний психолог
22.Година спілкування «Кібербулінг. Що робити, щоб зменшити його ризик?»16.05.2025Класні керівники
23.Консультації групові та індивідуальні з питань протидії булінгу.Протягом рокуПуківська Г.С., практичний психолог

 Робота з батьками

№п/пНазва заходівТермін виконанняВідповідальний
1.Анкетування батьків за програмою «Універсал» В.О.КиричукавересеньПуківська Г.С., практичний психолог  
2.Батьківські збори «Булінг, ознаки та причини. Дії батьків. Що робити, якщо ваша дитина – жертва або агресор».жовтеньПуківська Г.С., практичний психолог
3.Тематичні батьківські збори «Шляхи попередження булінгу в учнівському середовищіберезеньКласні керівники
4.Групові та індивідуальні консультації.  листопад-груденьПуківська Г,С., практичний психолог
5.Батьківські збори «Про захист дітей в Інтернеті»».травеньПуківська Г.С., практичний психолог
6.Надання рекомендацій батькам учнів згідно діагностики за програмою «Універсал»протягом рокуПуківська Г.С., практичний психолог

 Моніторинг освітнього середовища закладу освіти

№п/пНазва заходівТермін виконанняВідповідальний
1.Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності1 раз на рікАдміністрація  ліцею  
2.Анонімне анкетування здобувачів освіти  5-11-го класів про випадки булінгу (цькування) в освітньому закладі.груденьПуківська Г.С., практичний психолог
3.Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів.  лютийПуківська Г.С., практичний психолог
4.Підготовка звіту про виконання заходів про виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгучервеньАнтоляк Г.М., заступник директора з виховної роботи